Bekanta dig med våra vänner.
Blue Marlin
Finlands Träbåtscenters främsta sevärdhet är Henrik Andersins grundligt renoverade klassiska 12mR-klassens tävlingssegelbåt Blue Marlin. Åren 1958-1988 var 12mR klassen för världens mest kända tävling, America's Cup.
En av 1930-talets mest kända båtdesigner Charles E. Nicholson designade och lät bygga Blue Marlin till Charles Hartridge från England. Båten är över 21 meter lång och den har blivit restaurerad i sin tids anda.
Designer:
Charles E. Nicholson
Första ägare:
Charles Hartridge
Varv:
Camper & Nicholson Gosport Yard
Charlotta
Charlotta är en ultramodern träbåt med en traditionell design. Båten är byggd med Cutts & Case-metoden med dubbelplankad och kevlar skrov och en stark sex cylinders turbokompresserad diesel-motor.
Designer:
Allan Savolainen, year 2009
Engine:
Yanmar 315 hp
Speed:
Top Speed 32 kts, cruising speed 20-25 kts
Djinn - US 80
Djinn byggdes ursprungligen av Henry B. Nevins båtvarv i New York till Henry S. Morgan, som är upptagen i America's Cup's Hall of Fame.
Hon är en känd segeljakt som är nästan identisk med sitt systerskepp Goose (US 81).
Designer:
Sparkman & Stephens, year 1938
Första ägare:
Harry S. Morgan
Varv:
Henry Nevins Yard, New York
May Be VI - FIN 51
May Be VI byggdes ägdes ursprungligen av Herr. Sven Salén som var kommodor för KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet). Faktum är att alla familjen Saléns segeljakter heter May Be.
Designer:
Tore Holm, year 1946
Första ägare:
Sven Salen
Varv:
Tore Holms Varv, Sweden
Attack - Fin 68
Attack genomgick en renovation 2007 då hon fick ett ny deck av sitkaspruce och kabinen togs bort enligt de ursprungliga planerna av Harry Becker. År 2009 fick hon en ny tävlingsmast i sitkaspruce med tillbehör i rostfritt stål. Masten höjd är 14m och vikten är 63kg enligt klassregelns minimum.
Designer:
Harry Becker, year 1939
Första ägare:
X-syndicate
Varv:
Rödesunds Båtvarv, Sweden
Ian - FIN 59
Ian var den sista 6mR som Estlander byggde för sig själv. Hon vann Gold Cup år 1930 och var i flera år den mest framgångsrika sexan i Sverige.
Ian har blivit restaurerad enligt de ursprungliga specifikationerna.
Designer:
Gustaf Estlander, year 1929
Första ägare:
Gustaf Estlander
Builder:
Arendals Båtvarv, Göteborg
Fridolin - FIN 12
Designer:
Tore Holm, year 1930
Första ägare:
Sven Salen
Varv:
Tore Holms Varv, Sweden
Boree IV - FIN 70
Designer:
Sparkman & Stephens, year 1963
Första ägare:
Mr. Pierre Bigar, Geneva
Toogooloowoo V - FIN 55
Toogoolowoo V är den andra sexan som beställdes av John Taylor. Namnet kommer från Austaliensiska Aboriginer. Hennes design följer 12M Intrepid och Valiant. Toogy är den enda sexan som har byggts enligt kryphålet gällande vattenlinjens längd.
Designer:
Sparkman & Stephens, year 1970
Första ägare:
John Taylor
Varv:
Billy Barnett, Australia
Aili Hanell
Aili Hanell renoverades 2006 för Esbo Segelförening r.f. Båten fungerar som transportbåt på sommaren mellan Amiralhamnen i Esbo och Penttala.
Ägare:
Esbo Segelförening r.f.
Haven 12 1/2
Designer:
Joel White