Bekanta dig med våra vänner.


Blue Marlin

Finlands Träbåtscenters främsta sevärdhet är Henrik Andersins grundligt renoverade klassiska 12mR-klassens tävlingssegelbåt Blue Marlin. Åren 1958-1988 var 12mR klassen för världens mest kända tävling, America's Cup.

En av 1930-talets mest kända båtdesigner Charles E. Nicholson designade och lät bygga Blue Marlin till Charles Hartridge från England. Båten är över 21 meter lång och den har blivit restaurerad i sin tids anda.

Designer:

Charles E. Nicholson

Första ägare: 

Charles Hartridge

Varv:

Camper & Nicholson Gosport Yard

Charlotta

Charlotta är en ultramodern träbåt med en traditionell design. Båten är byggd med Cutts & Case-metoden med dubbelplankad och kevlar skrov och en stark sex cylinders turbokompresserad diesel-motor.

Designer:
Allan Savolainen, year 2009

Engine:
Yanmar 315 hp

Speed:
Top Speed 32 kts, cruising speed 20-25 kts

past_ca_paivi.jpg

Djinn - US 80

Djinn byggdes ursprungligen av Henry B. Nevins båtvarv i New York till Henry S. Morgan, som är upptagen i America's Cup's Hall of Fame.

Hon är en känd segeljakt som är nästan identisk med sitt systerskepp Goose (US 81).

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1938

Första ägare: 
Harry S. Morgan

Varv:
Henry Nevins Yard, New York

past_djinn.jpg

May Be VI - FIN 51

May Be VI byggdes ägdes ursprungligen av Herr. Sven Salén som var kommodor för KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet). Faktum är att alla familjen Saléns segeljakter heter May Be.

Designer:
Tore Holm, year 1946

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_maybe.jpg

Attack - Fin 68

Attack genomgick en renovation 2007 då hon fick ett ny deck av sitkaspruce och kabinen togs bort enligt de ursprungliga planerna av Harry Becker. År 2009 fick hon en ny tävlingsmast i sitkaspruce med tillbehör i rostfritt stål. Masten höjd är 14m och vikten är 63kg enligt klassregelns minimum.

Designer:
Harry Becker, year 1939

Första ägare: 
X-syndicate

Varv:
Rödesunds Båtvarv, Sweden

past_attack.jpg

Ian - FIN 59

Ian var den sista 6mR som Estlander byggde för sig själv. Hon vann Gold Cup år 1930 och var i flera år den mest framgångsrika sexan i Sverige.

Ian har blivit restaurerad enligt de ursprungliga specifikationerna.

Designer:
Gustaf Estlander, year 1929

Första ägare: 
Gustaf Estlander

Builder:
Arendals Båtvarv, Göteborg

past_ian.jpg

Fridolin - FIN 12

Designer:
Tore Holm, year 1930

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_fridolin.jpg

Boree IV - FIN 70

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1963

Första ägare: 
Mr. Pierre Bigar, Geneva

 

past_boree.jpg

Toogooloowoo V - FIN 55

Toogoolowoo V är den andra sexan som beställdes av John Taylor. Namnet kommer från Austaliensiska Aboriginer. Hennes design följer 12M Intrepid och Valiant. Toogy är den enda sexan som har byggts enligt kryphålet gällande vattenlinjens längd.

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1970

Första ägare: 
John Taylor

Varv:
Billy Barnett, Australia

past_toogy.jpg

Aili Hanell

Aili Hanell renoverades 2006 för Esbo Segelförening r.f. Båten fungerar som transportbåt på sommaren mellan Amiralhamnen i Esbo och Penttala.

Ägare:

Esbo Segelförening r.f. 

Haven 12 1/2

Designer:

Joel White

DSC_0617.jpg

..och nu har vi även andra vänner. Gilla oss på Facebook.