BM21_20130907-20130907-_DSC9137-copy111.jpg

 

 

Intohimo.

Suomen Puuvenekeskus perustettiin vaalimaan Suomen puuveneperintöä. Kuitenkin paras tapa ylläpitää vanhoja perinteitä on jatkuvasti luomalla uusia perinteitä. Siksi puuvenekeskuksessa toimiva Redsky-varustamo rakentaa myös uuden sukupolven helmiä, entisöinnin lisäksi.

Puu on elävä materiaali. Puuvene kuten ihminen vanhenee tyylikkäästi jos siitä pitää huolta. Kaikkine pienine yksityiskohtineen, puuvene saa ainoastaan lisää luonnetta vanhenessaan. Olemme huomanneet että ihmiset jotka tulevat luoksemme haluavat ensimmäiseksi koskea ja hyväillä lakattua puuvenepintaa. Mikään moderni materiaali ei tuo esiin samaa alkukantaista tuntemusta kuin sileäksi ja kiiltäväksi lakattu puu.

Pyrimme silti jatkuvasti kehittämään puuvenekultuuria vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia. Moderni puuvene on käytänöllisempi kuin edeltäjänsä, ja yhtä käytännöllinen kuin muut modernit materiaalit. Kuitenkin kauneudesta tinkimättä.

Tiedämme miten paljon intohimoa ja rakkautta omistaja suuntaa puuveneeseensä ja haluamme auttaa häntä ymmärtämään  ja kehittämään kiinnostustaan näihin veneisiin. Siksi Suomen Puuvenekeskus on työaikana avoinna myös yleisölle. Ilman pääsymaksua.

Koska meitä yhdistää sama intohimo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kumppanimme.

Suomen Puuvenekeskus palvelee puuveneilijöitä, puuveneistä unelmoivia ja ketä tahansa puuveneistä kiinnostunutta. Rakennamme, korjaamme, huollamme ja telakoimme veneitä. Veistämön työaikana jokainen on tervetullut seuraamaan työtämme. 


RED SKY CRAFTS

Puuvenekeskuksen toiminnan ydin muodostuu maamme johtaviin puuveneveistämöihin kuuluvasta Red Sky -veistämöstä. Vuonna 2004 perustettu veistämö Red Sky on erikoistunut klassisten veneiden korjauksiin, uusien puuveneiden suunnitteluun ja veistämiseen.Veistämön johtajana toimii veneveistäjä ja -suunnittelija Allan Savolainen.

www.redsky.fi

BM02__DSC5561.jpg

KÖYSITYÖT M.KAJANDER

T:mi Köysityöt M. Kajander on Kotkassa toimiva veneveistämö. Työskentelen Suomen puuvenekeskuksen tiloissa yksityisyrittäjänä. 

Päätoimialoinani ovat venepuusepän työt ja köysityöt.

Teen kaikkia venepuusepän töitä yli 20 vuoden kokemuksella, sekä lisäksi veneilyyn liittyviä köysitöitä: sisustukset, teak-kannet, muutos työt, korjaukset, uudet pienveneet, pleissattuja kiinnitys- ja ankkuriköysiä, köysilepuuttajia, sekä purjelaivakaudelta peräisin olevien mallien mukaisia köysimattoja ja muita köysipunoksia.

Tuotteitani ja työnäytöksiä on esillä kesäisin Pyhtään Kaunissaaressa. Työnäytöksiä myös tilauksesta. Valmistan tuotteita myös tilauslähtöisesti ja toimitan postitse. 

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Mika Kajander

Tornatorintie 15

48100 KOTKA

Puh. 050 5645 182

mika.kajander@koysityot.fi

Y-tunnus: 2095593-9


VENEKUOMU MA-RE

Yritys www.venekuomuma-re.fi valmistaa venekuomuja korkealaatuisesta itävaltalaisesta Sattler venekuomukankaasta. Materiaali on helppohoitoista ja sään vaihteluita hyvin kestävää. 

Kaikki venetekstiilit valmistetaan yksilöllisesti mittatilaustyönä ja suunnittelu tehdään asiakkaan toiveiden mukaan. Näin lopputulos palvelee parhaiten veneen käyttäjää.

Venekuomu ja venetekstiilit ovat tärkeä ja oleellinen osa veneen toimivuutta ja mukavuutta. Venekuomu antaa paitsi suojaa myös persoonallista ulkonäköä veneelle.

Lisäksi yritys verhoilee huonekaluja, venepatjoja sekä harjoittaa venekuomujen korjaustoimintaa.

Yhteystiedot: T:mi Venekuomu Esa Rimpeläinen, Osoite: Tornatorintie 15, 48100 KOTKA. www.venekuomuma-re.fi

sähköposti: ma-re@luukku.com
Puh: 050-570 4461

 


Etsimme yritystä joka haluaisi olla mukana kehittämässä Suomen puuvenekulttuuria yhteisesti muiden toimijamme kanssa. Jos yrityksesi toimii vene tai puuvenealalla ja etsii tilaa niin ota yhteyttä!

allan.savolainen@redskycraft.com

Tutustu ystäviimme.


Blue Marlin

Suomen Puuvenekeskuksen ehdoton nähtävyys on veistämörakennuksessa peruskorjattavana ollut Henrik Andersinin klassinen 12mR -luokan kilpapurjevene Blue Marlin. 12mR oli vuosina 1958 – 1988 maailman tunnetuimman purjehduskilpailun America’s Cup’in veneluokka.

1930-luvun maineikas venesuunnittelija englantilainen Charles E. Nicholson suunnitteli ja rakensi veneen englantilaiselle Charles Hartridgelle. Vene on yli 21 metriä pitkä ja se on kunnostettu aikansa asuun.

Suunnitelija:

Charles E. Nicholson

Enimmäinen Omistaja: 

Charles Hartridge

Rakentaja:

Camper & Nicholson Gosport Yard

Charlotta

Ultra moderni puuvene joka on suuniteltu perinteinsellä tyylillä. Cutts & Case methodilla rakennettu kaksoislankutettu kevlarilla varustettu runko jossa voimakas kuuden cylinterin turboahdettu diesel mootori.

Suunnitelija:
Allan Savolainen, vuosi 2009

Mootori:
Yanmar 315 hp

Nopeus:
Huippunopeus 32 solmua, risteilynopeus 20-25 solmua

past_ca_paivi.jpg

Djinn - US 80

Djinn rakennettiin Henry B. Nevins Boatyardilla New Yorkissa Henry S. Morganille, Henry S. Morgan on America's Cup Hall of Famein kunnia

Djinn on tunnettu purjehdusvene joka on melkein kopio toisesta kutosesta Goosesta (US 81).

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1938

Enimmäinen Omistaja:
Harry S. Morgan

Rakentaja:
Henry Nevins Yard, New York

past_djinn.jpg

May Be VI - FIN 51

May Be VI ensimmäinen omistaja oli KSSS:in (Kungliga Svenska Segel Sällskapet) kommodori Mr. Sven Salén. Kaikki veneet jotka Salén:in perhe on omistanut on ollut nimeltään May Be.

Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1946

Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen

Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige

past_maybe.jpg

Attack - Fin 68

Vuonna 2007 Attackin hytti poistettiin ja uusi sitkaspruce kansi asennettiin kuten Harry Beckerin alkuperäisessä suunitelmiassa oli. Vuonna 2009 vene sai uuden sitkasprucesta tehty maston jossa on kiiniykset ovat ruostumattaa terästä. Maston pituus on 14 metriä ja paino on 63 kiloa ja paino on 63 kilo mikä on 6mR luokan sääntöminimi.

Suunnitelija:
Harry Becker, vuosi 1939

Enimmäinen Omistaja:
X-syndicate

Rakentaja:
Rödesunds Båtvarv, Sverige

past_attack.jpg

Ian - FIN 59

Ian oli viimeinen 6mR mikä Estlander rakennutti itselleen. Vene voitti Gold Cup:in 1930 ja oli vuosi yksi parhaimmista kutosista ruotsissa.

Vene on entisöity alkuperäistä suunnitelmaa noudattaen.

Suunnitelija:
Gustaf Estlander, vuosi 1929

Enimmäinen Omistaja:
Gustaf Estlander

Rakentaja:
Arendals Båtvarv, Göteborg

past_ian.jpg

Fridolin - FIN 12

Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1930

Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen

Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige

past_fridolin.jpg

Boree IV - FIN 70

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1963

Enimmäinen Omistaja:
Mr. Pierre Bigar, Geneva

 

past_boree.jpg

Toogooloowoo V - FIN 55

Toogooloowoo V on toinen kutonen joka John Taylor toimeksiantoi. Nimi tulee Australilaisesta Aboriginaalista. Veneen suunitelma seuraa läheisesti 12 metristä Interpidiä ja Valiantia joissa on huovitettu runko. Toogy on ainoa kutonen joka rakennettiin löydetyn vesilinjaa määrittävän pituuden sääntöjien porsaanreijän mukaan.

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1970

Enimmäinen Omistaja:
John Taylor

Rakentaja:
Billy Barnett, Australia

 

past_toogy.jpg

Aili Hanell

Kuljetusvene Aili Hanell kunnostettiin vuonna 2006 purjehdusseuralle Esbo Segelförening r.y. (ESF). Vene toimii kesäisin kuljetusveneenä Espoon Amiraalisataman ja Penttala-saaren välillä.

Omistaja:

Esbo Segelförening r.y.

Haven 12 1/2

Suunitelija: 

Joel White

 

...ja on meillä ystäviä enemmänkin. Tykkää meistä facebookissa.

BM55_BlueMarlin Hartridge 1947-Edit copy.jpg

Myytävänä

CUTTS –SOUTUVENE

Kevyesti liikkuva, ihanteellinenretkisoutuvene. 4,1 x 1,3m, paino 65kg.

Amerikkalaisen Eddie Cutts’in patentoima menetelmä. Kaksikerrosrakenne: Sisäkerros haapaa, ulkokerros mäntyä. Kaarten tehtävää ajaa kevlar-punos, joka on laminoitu haaparakenteeseen partaasta partaaseen sahattuihin uriin. Kevlarin vetolujuus on 10-kertainen teräkseen verrattuna.

Veneesen kuuluut airot hankaimineen sekä venepeitto.

Veneen veistäjä: Jarno Ruhtinas, Kotkasta vuonna 1995.

CE-sertifioitu 1996/VTT

Lisätietoja: Leo Skogström: 0500-552 72

 
cutts1.jpg

ITÄISEN SUOMENLAHDEN HAAPIO

Limisaumainen perinnevene, mäntyä. 5,1 x 1,3m. Pirkkelipurje 6,2 m2

Venemestari Poju Suntio (1941-2010) Vehkalahden Neuvottomasta veisti vuosina 1990 ja 1992 kaksi samankaltaista haapiota, joista toisen Kotkan kaupunki lahjoitti Kotkassa vierailleelle kuningas Kaarle XVI Kustaalle.

Veneeseen kuuluu peräsin, purjevarustus pyöröpuineen, irrotettava metalliköli, airot sekä alumiinikaarille kiinnitettävä venepeitto.

Lisätietoja: Leo Skogström: 0500-552 725

suntio1.jpg
suntio2.jpg

HANS AHLSTRÖMIN PURJEJOLLA

Limisaumainen laivavene, 3,8 x 1,4m. Mäntyä.

Suunnittelija tuntematon. Veistäjä Hannu Tyni, Pyhtään Kaunissaaresta 2009.

RedSky –veistämö kunnosti Heinlahdesta löytyneen huonokuntoisen purjejollan Kymenlaakson maakuntamuseon kokoelmiin, jossa se on yleisön nähtävänä. Kaunissaarelainen veneenveistäjä Hannu Tyni veisti veneestä tarkan kopion. 

tyni1.jpg