BM21_20130907-20130907-_DSC9137-copy111.jpg

 

 

Passion.

Finlands Träbåtscenter grundades för att vårda och utveckla Finlands träbåtskultur. Det bästa sättet att upprätthålla en tradition är dock att grunda nya traditioner. Därför så bygger RedSky-varvet även nya pärlor för nästa generation, förutom restaureringen av gamla båtar.

Trä är ett levande material. En träbåt, likt en människa, åldras med stil och värdighet med rätt vård. In i minsta detalj får en träbåt endast mera karaktär när den åldras. Vi har märkt att folk som besöker oss vill först och främst röra och smeka den lakade träbåtsytan. Inget modernt material skapar samma primitiva upplevelse som den släta, lackade ytan av trä.

Vi försöker ändå att aktivt utveckla träbåtskulturen för att motsvara framtida förväntningar. En modern träbåt är mera praktisk än sina föregångare och absolut lika praktisk som de andra moderna materialen. Utan att tumma på skönheten.

Vi förstår hur mycket passion och kärlek en ägare riktar mot sin träbåt. Vi vill hjälpa ägaren att förstå och utveckla sitt intresse för träbåtar. Därför är Finlands Träbåtscenter även öppen för allmänheten under arbetstid. Utan inträdesavgift.

Eftersom vi förenas i samma passion.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Våra partners.

Suomen Puuvenekeskus palvelee puuveneilijöitä, puuveneistä unelmoivia ja ketä tahansa puuveneistä kiinnostunutta. Rakennamme, korjaamme, huollamme ja telakoimme veneitä. Veistämön työaikana jokainen on tervetullut seuraamaan työtämme. 


RED SKY CRAFTS

Kärnan i träbåtscentrets verksamhet är båtbyggeriet Red Sky som hör till de ledande träbåtsbyggerierna i vårt land. Båtbyggeriet grundades 2004 och har specialiserat sig på att reparera klassiska båtar samt rita och bygga nya träbåtar. Båtbyggeriets verkställande direktör är båtkonstruktören och båtbyggaren Allan Savolainen.  

Ytterligare uppgifter: www.redsky.fi

 

 

BM02__DSC5561.jpg

KÖYSITYÖT M.KAJANDER

T:mi Köysityöt M. Kajander är ett båtsnickeri och en repslagare som fungerar i Kotka. 

Ta gärna kontakt!

Puh. 050 5645 182

mika.kajander@koysityot.fi

Y-tunnus: 2095593-9


CANDYSTORE

Träbåtscentret i Kotka har ett verkligt toppställe för fotografer: lokaliteter på 100 kvadrat för fotoproduktion av högsta klass. Vi erbjuder den välutrustade miljön även för utomstående fotografer för utskrift av bilder, bearbetning av eget utställningsmaterial och för workshops. Vi ordnar föredrag och kurser, som börjar i september..

För utskrift av fotografier används utrustning av förstklassig kvalitet. För att göra utskrifter på ark valde vi en EPSON STYLUS PRO 3880 fotoskrivare, som kom ut på marknaden hösten 2009. Med denna skrivare kan man göra utskrifter på ark från formatet A4 ända till A2.  
För större bilder finns en EPSON STYLUS PRO 9900 storformatskrivare, till vilken en Spectroproofer är kopplad för att garantera felfri färgåtergivning. Båda skrivarna, som i flera opartiska tester valts till de bästa i sin klass, använder det ultimata Ultrachrome HDR‐bläckpaketet, där bl.a. grönt och orange ingår.

Storformatskrivarens maximala utskriftsbredd är 111,8 cm. Bildens maximala längd bestäms av storleken på rullen som används i tillägg till datorprogrammet.
Candy Store samarbetar med AVEKA OY, finländsk importör av utskriftsutrustning av hög kvalitet. (www.aveka.fi)

I verkstaden finns Flextight-, Nikon- och Epson Perfection V750 Pro-utrustning för digitalisering av stora format och cinemaformat.
På fotografisidan garanteras kvaliteten förutom av yrkeskameror från Leica and Nikon av två Linhof Technica storformatskameror (4 x 5”) med skannande bakstycke.

Ett vanligt problem i samband med utskriftsservice är att filer som skickats från den egna datorn i så gott som fullständigt skick blir helt annorlunda i utskrift än vad de borde ha blivit. Detta beror oftast på att kundens och utskriftsservicens bildskärmar är olika. 

Träbåtscentrets samtliga Epson skrivare är kopplade till en Eizon ColorEdge CG221K 22,2” LCD bredbildsskärm.

Den högklassiga Eizon bildskärmen kan visa en fullständig AdobeRGB färgrymd med 1920x1200 bildpunkter. Alla tryckfärger kan visas direkt på skärmen. Slutresultatet är bästa möjliga färgnyanser och ypperliga grå nyanser, speciellt invid mörka färger. Detta har varit en speciell utmaning när det gäller utskrifter. MacPro datorns effekt är stor nog för att snabbt hantera filer på flera hundra mb.

Kunden kan antingen skicka sina filer elektroniskt eller hämta dem för utskrift till studion, där det är möjligt att göra nödvändiga rättelser i filerna på ort och ställe och sedan göra utskrifter i önskad storlek. På hyllan i studion finns utskriftspapper av ett tiotal olika slag och vi kan vid behov snabbt skaffa mer. Debiteringen sker på basis av utskrifternas pris per kvadratmeter.

Utskriftsverkstaden med sin terrass har utrustats till ett trivsamt AV-arbetsrum för 1 + 18 personer. Lokalen är lämplig för presentationer, undervisningstimmar och möten. Här finns trådlöst WLAN med hjälp av vilket lärare och elever kan vara i kontakt med varandra via sina egna bärbara datorer.

Bredvid AV‐rummet finns ett konferensrum för 14 personer där grupparbete kan ske. På promenadavstånd ligger prisvärda hotell. Som en avslutning på dagen kan man titta in på den närbelägna gamla sjömanskrogen Kairo.

Syftet med verksamheten är också att bilda nätverk med läroanstalter, företag samt inhemska och utländska samfund inom branschen. Av detta fick Träbåtscentret goda erfarenheter sommaren 2009 då centret stod värd för amerikanen Arno Minkkinens fem dagar långa verkstad ”3-7” arrangerad av fotocentren i Kotka och Helsingfors.


Fotoverkstaden sköts av Lebak Charters Oy (0500‐552 725) leo.skogstrom@gmail.com
Finlands Träbåtscenter tar emot bokningar av möteslokalen under adress: info@puuvenekeskus.fi


VENEKUOMU MA-RE

Företaget Venekuomu Ma-Re tillverkar och reparerar båtpresenningar enligt beställning.

Kontaktuppgifter: T:mi Venekuomu Esa Rimpeläinen,

Adress: Tornatorintie 15, 48100 KOTKA. www.venekuomuma-re.fi

E-mail: ma-re@luukku.com
Tel: 050-570 4461

 


Vi söker ett företag som vill vara med och utveckla Finlands träbåtskultur tillsammans med våra andra partners. Ifall ditt företag fungerar i båt- eller träbåtsbranschen och söker efter utrymme ta gärna kontakt med:

allan.savolainen@redskycraft.com

Bekanta dig med våra vänner.


Blue Marlin

Finlands Träbåtscenters främsta sevärdhet är Henrik Andersins grundligt renoverade klassiska 12mR-klassens tävlingssegelbåt Blue Marlin. Åren 1958-1988 var 12mR klassen för världens mest kända tävling, America's Cup.

En av 1930-talets mest kända båtdesigner Charles E. Nicholson designade och lät bygga Blue Marlin till Charles Hartridge från England. Båten är över 21 meter lång och den har blivit restaurerad i sin tids anda.

Designer:

Charles E. Nicholson

Första ägare: 

Charles Hartridge

Varv:

Camper & Nicholson Gosport Yard

Charlotta

Charlotta är en ultramodern träbåt med en traditionell design. Båten är byggd med Cutts & Case-metoden med dubbelplankad och kevlar skrov och en stark sex cylinders turbokompresserad diesel-motor.

Designer:
Allan Savolainen, year 2009

Engine:
Yanmar 315 hp

Speed:
Top Speed 32 kts, cruising speed 20-25 kts

past_ca_paivi.jpg

Djinn - US 80

Djinn byggdes ursprungligen av Henry B. Nevins båtvarv i New York till Henry S. Morgan, som är upptagen i America's Cup's Hall of Fame.

Hon är en känd segeljakt som är nästan identisk med sitt systerskepp Goose (US 81).

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1938

Första ägare: 
Harry S. Morgan

Varv:
Henry Nevins Yard, New York

past_djinn.jpg

May Be VI - FIN 51

May Be VI byggdes ägdes ursprungligen av Herr. Sven Salén som var kommodor för KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet). Faktum är att alla familjen Saléns segeljakter heter May Be.

Designer:
Tore Holm, year 1946

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_maybe.jpg

Attack - Fin 68

Attack genomgick en renovation 2007 då hon fick ett ny deck av sitkaspruce och kabinen togs bort enligt de ursprungliga planerna av Harry Becker. År 2009 fick hon en ny tävlingsmast i sitkaspruce med tillbehör i rostfritt stål. Masten höjd är 14m och vikten är 63kg enligt klassregelns minimum.

Designer:
Harry Becker, year 1939

Första ägare: 
X-syndicate

Varv:
Rödesunds Båtvarv, Sweden

past_attack.jpg

Ian - FIN 59

Ian var den sista 6mR som Estlander byggde för sig själv. Hon vann Gold Cup år 1930 och var i flera år den mest framgångsrika sexan i Sverige.

Ian har blivit restaurerad enligt de ursprungliga specifikationerna.

Designer:
Gustaf Estlander, year 1929

Första ägare: 
Gustaf Estlander

Builder:
Arendals Båtvarv, Göteborg

past_ian.jpg

Fridolin - FIN 12

Designer:
Tore Holm, year 1930

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_fridolin.jpg

Boree IV - FIN 70

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1963

Första ägare: 
Mr. Pierre Bigar, Geneva

 

past_boree.jpg

Toogooloowoo V - FIN 55

Toogoolowoo V är den andra sexan som beställdes av John Taylor. Namnet kommer från Austaliensiska Aboriginer. Hennes design följer 12M Intrepid och Valiant. Toogy är den enda sexan som har byggts enligt kryphålet gällande vattenlinjens längd.

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1970

Första ägare: 
John Taylor

Varv:
Billy Barnett, Australia

past_toogy.jpg

Aili Hanell

Aili Hanell renoverades 2006 för Esbo Segelförening r.f. Båten fungerar som transportbåt på sommaren mellan Amiralhamnen i Esbo och Penttala.

Ägare:

Esbo Segelförening r.f. 

Haven 12 1/2

Designer:

Joel White

DSC_0617.jpg

..och nu har vi även andra vänner. Gilla oss på Facebook.

BM55_BlueMarlin Hartridge 1947-Edit.jpg

Till salu

CUTTS –RODDBÅT

Enkel att manövrera, ideell för utflykter. 4,1 x 1,3m, vikt 65kg

Byggs enligt en metod patenterad av amerikanen Eddie Cutts. Båten har en dubbelskorv-konstruktion. Inre delen är gjord av asp, yttre delen av furu. Bågarna är gjorda av flätad kevlar som är laminerad in i mellanrummen i den sågade aspen. Kevlar är 10x starkare än stål.

Till båten hör årår och årklykor, samt båtöverkast.

Båten tillverkades av Jarno Ruhtinas i Kotka år 1995.

CE-sertifierad 1996/VTT

Mera info av Leo Skogström: 0500-552 72

cutts1.jpg

ÖSTRA FINSKA VIKENS STOCKBÅT

Traditionsbåt, tall. 5,1 x 1,3m. Segel 6,2 m2

Byggd av båtmästare Poju Suntio (1941-2010) från Vehkalahti som snickade åren 1990 och 1992 två liknande stockbåtar, varav en donerades av Kotka stad till Kung Karl XVI Gustaf. 

Till båten gör ett roder, segelutrusting, löstagbar metallköl, årår och båtöverkast med aluminiumbågar.

Mera info av Leo Skogström: 0500-552 725

 

suntio1.jpg
suntio2.jpg

HANS AHLSTRÖMS SEGELKANOT

Kringbyggd skeppsbåt, 3,8 x 1,4m. Tall

Designer okänd. Snickare Hanny Tyrni, från Pyttis 2009.

RedSky -båtvarvet renoverade en segelkanot som hittades i dåligt skick i Heinlahti åt Kymmenedalens länsmuseum. Båten är där för uppvisning. 

Hannu Tyrni snickrade en exakt kopia av denna båt.

tyni1.jpg