Tutustu ystäviimme.
Blue Marlin
Suomen Puuvenekeskuksen ehdoton nähtävyys on veistämörakennuksessa peruskorjattavana ollut Henrik Andersinin klassinen 12mR -luokan kilpapurjevene Blue Marlin. 12mR oli vuosina 1958 – 1988 maailman tunnetuimman purjehduskilpailun America’s Cup’in veneluokka.
1930-luvun maineikas venesuunnittelija englantilainen Charles E. Nicholson suunnitteli ja rakensi veneen englantilaiselle Charles Hartridgelle. Vene on yli 21 metriä pitkä ja se on kunnostettu aikansa asuun.
Suunnitelija:
Charles E. Nicholson
Enimmäinen Omistaja:
Charles Hartridge
Rakentaja:
Camper & Nicholson Gosport Yard
Charlotta
Ultra moderni puuvene joka on suuniteltu perinteinsellä tyylillä. Cutts & Case methodilla rakennettu kaksoislankutettu kevlarilla varustettu runko jossa voimakas kuuden cylinterin turboahdettu diesel mootori.
Suunnitelija:
Allan Savolainen, vuosi 2009
Mootori:
Yanmar 315 hp
Nopeus:
Huippunopeus 32 solmua, risteilynopeus 20-25 solmua
Djinn - US 80
Djinn rakennettiin Henry B. Nevins Boatyardilla New Yorkissa Henry S. Morganille, Henry S. Morgan on America's Cup Hall of Famein kunnia
Djinn on tunnettu purjehdusvene joka on melkein kopio toisesta kutosesta Goosesta (US 81).
Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1938
Enimmäinen Omistaja:
Harry S. Morgan
Rakentaja:
Henry Nevins Yard, New York
May Be VI - FIN 51
May Be VI ensimmäinen omistaja oli KSSS:in (Kungliga Svenska Segel Sällskapet) kommodori Mr. Sven Salén. Kaikki veneet jotka Salén:in perhe on omistanut on ollut nimeltään May Be.
Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1946
Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen
Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige
Attack - Fin 68
Vuonna 2007 Attackin hytti poistettiin ja uusi sitkaspruce kansi asennettiin kuten Harry Beckerin alkuperäisessä suunitelmiassa oli. Vuonna 2009 vene sai uuden sitkasprucesta tehty maston jossa on kiiniykset ovat ruostumattaa terästä. Maston pituus on 14 metriä ja paino on 63 kiloa ja paino on 63 kilo mikä on 6mR luokan sääntöminimi.
Suunnitelija:
Harry Becker, vuosi 1939
Enimmäinen Omistaja:
X-syndicate
Rakentaja:
Rödesunds Båtvarv, Sverige
Ian - FIN 59
Ian oli viimeinen 6mR mikä Estlander rakennutti itselleen. Vene voitti Gold Cup:in 1930 ja oli vuosi yksi parhaimmista kutosista ruotsissa.
Vene on entisöity alkuperäistä suunnitelmaa noudattaen.
Suunnitelija:
Gustaf Estlander, vuosi 1929
Enimmäinen Omistaja:
Gustaf Estlander
Rakentaja:
Arendals Båtvarv, Göteborg
Fridolin - FIN 12
Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1930
Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen
Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige
Boree IV - FIN 70
Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1963
Enimmäinen Omistaja:
Mr. Pierre Bigar, Geneva
Toogooloowoo V - FIN 55
Toogooloowoo V on toinen kutonen joka John Taylor toimeksiantoi. Nimi tulee Australilaisesta Aboriginaalista. Veneen suunitelma seuraa läheisesti 12 metristä Interpidiä ja Valiantia joissa on huovitettu runko. Toogy on ainoa kutonen joka rakennettiin löydetyn vesilinjaa määrittävän pituuden sääntöjien porsaanreijän mukaan.
Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1970
Enimmäinen Omistaja:
John Taylor
Rakentaja:
Billy Barnett, Australia
Aili Hanell
Kuljetusvene Aili Hanell kunnostettiin vuonna 2006 purjehdusseuralle Esbo Segelförening r.y. (ESF). Vene toimii kesäisin kuljetusveneenä Espoon Amiraalisataman ja Penttala-saaren välillä.
Omistaja:
Esbo Segelförening r.y.
Haven 12 1/2
Suunitelija:
Joel White