Tutustu ystäviimme.


Blue Marlin

Suomen Puuvenekeskuksen ehdoton nähtävyys on veistämörakennuksessa peruskorjattavana ollut Henrik Andersinin klassinen 12mR -luokan kilpapurjevene Blue Marlin. 12mR oli vuosina 1958 – 1988 maailman tunnetuimman purjehduskilpailun America’s Cup’in veneluokka.

1930-luvun maineikas venesuunnittelija englantilainen Charles E. Nicholson suunnitteli ja rakensi veneen englantilaiselle Charles Hartridgelle. Vene on yli 21 metriä pitkä ja se on kunnostettu aikansa asuun.

Suunnitelija:

Charles E. Nicholson

Enimmäinen Omistaja: 

Charles Hartridge

Rakentaja:

Camper & Nicholson Gosport Yard

Charlotta

Ultra moderni puuvene joka on suuniteltu perinteinsellä tyylillä. Cutts & Case methodilla rakennettu kaksoislankutettu kevlarilla varustettu runko jossa voimakas kuuden cylinterin turboahdettu diesel mootori.

Suunnitelija:
Allan Savolainen, vuosi 2009

Mootori:
Yanmar 315 hp

Nopeus:
Huippunopeus 32 solmua, risteilynopeus 20-25 solmua

past_ca_paivi.jpg

Djinn - US 80

Djinn rakennettiin Henry B. Nevins Boatyardilla New Yorkissa Henry S. Morganille, Henry S. Morgan on America's Cup Hall of Famein kunnia

Djinn on tunnettu purjehdusvene joka on melkein kopio toisesta kutosesta Goosesta (US 81).

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1938

Enimmäinen Omistaja:
Harry S. Morgan

Rakentaja:
Henry Nevins Yard, New York

past_djinn.jpg

May Be VI - FIN 51

May Be VI ensimmäinen omistaja oli KSSS:in (Kungliga Svenska Segel Sällskapet) kommodori Mr. Sven Salén. Kaikki veneet jotka Salén:in perhe on omistanut on ollut nimeltään May Be.

Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1946

Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen

Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige

past_maybe.jpg

Attack - Fin 68

Vuonna 2007 Attackin hytti poistettiin ja uusi sitkaspruce kansi asennettiin kuten Harry Beckerin alkuperäisessä suunitelmiassa oli. Vuonna 2009 vene sai uuden sitkasprucesta tehty maston jossa on kiiniykset ovat ruostumattaa terästä. Maston pituus on 14 metriä ja paino on 63 kiloa ja paino on 63 kilo mikä on 6mR luokan sääntöminimi.

Suunnitelija:
Harry Becker, vuosi 1939

Enimmäinen Omistaja:
X-syndicate

Rakentaja:
Rödesunds Båtvarv, Sverige

past_attack.jpg

Ian - FIN 59

Ian oli viimeinen 6mR mikä Estlander rakennutti itselleen. Vene voitti Gold Cup:in 1930 ja oli vuosi yksi parhaimmista kutosista ruotsissa.

Vene on entisöity alkuperäistä suunnitelmaa noudattaen.

Suunnitelija:
Gustaf Estlander, vuosi 1929

Enimmäinen Omistaja:
Gustaf Estlander

Rakentaja:
Arendals Båtvarv, Göteborg

past_ian.jpg

Fridolin - FIN 12

Suunnitelija:
Tore Holm, vuosi 1930

Enimmäinen Omistaja:
Sven Salen

Rakentaja:
Tore Holms Varv, Sverige

past_fridolin.jpg

Boree IV - FIN 70

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1963

Enimmäinen Omistaja:
Mr. Pierre Bigar, Geneva

 

past_boree.jpg

Toogooloowoo V - FIN 55

Toogooloowoo V on toinen kutonen joka John Taylor toimeksiantoi. Nimi tulee Australilaisesta Aboriginaalista. Veneen suunitelma seuraa läheisesti 12 metristä Interpidiä ja Valiantia joissa on huovitettu runko. Toogy on ainoa kutonen joka rakennettiin löydetyn vesilinjaa määrittävän pituuden sääntöjien porsaanreijän mukaan.

Suunnitelija:
Sparkman & Stephens, vuosi 1970

Enimmäinen Omistaja:
John Taylor

Rakentaja:
Billy Barnett, Australia

 

past_toogy.jpg

Aili Hanell

Kuljetusvene Aili Hanell kunnostettiin vuonna 2006 purjehdusseuralle Esbo Segelförening r.y. (ESF). Vene toimii kesäisin kuljetusveneenä Espoon Amiraalisataman ja Penttala-saaren välillä.

Omistaja:

Esbo Segelförening r.y.

Haven 12 1/2

Suunitelija: 

Joel White

 

...ja on meillä ystäviä enemmänkin. Tykkää meistä facebookissa.